Pierwszym etapem jakim opisałem w schemacie działań było rozpoznanie rynku. Czyli w skrócie na co warto się wypozycjonować.... i czy w ogóle mamy szansę to osiągnąć.
Zatem jak zbudować listę słów które warto pozycjonować?
1. Trzeba zacząć od własnej strony przejrzeć jakie produkty oferujemy (czy moga one być słowami kluczowymi), przeanalizować nazwy kategorii naszej strony / sklepu.
2. Mając już wstępną listę warto po prostu siąść i
pomyśleć co jeszcze warto by było pozycjonować i zapisać to.
3. Prostym sposobem jest również
analiza konkurencji. Powiedzmy mamy sklep z komputerami - wpisujemy zatem frazę bardzo ogólną np. "sklep z komputerami" w google i analizujemy pierwsze kilka stron wyników.
Na jakie elementy zwracać uwagę? Przede wszystkim na TITLE strony w którym często konkurencja umieszcza słowa które pozycjonuje - spisujemy je. To samo tyczy się metatagów czyli description i keywords. Inspiracją mogą być również nazwy kategorii lub po prostu wypisane na stronach słowa.
4. Dobrym źródłem słów kluczowych są również statystyki naszej strony. Warto przejrzeć słowa poprzez które ludzie wchodza na naszą stronę, sprawdzić ich pozycję. Następnie wybrać te które warto by było podciągnąć w rankingu wyszukiwarki i tym samym sprawić, że jeszcze więcej osób będzie wchodziło na naszą stronę.
5. Słowa mogą nam również podać odpowiednie narzędzia i to dostajemy je praktycznie na tacy. Ale wbrew pozorom dobrze jest najpierw zrobić własną analize a z narzędzi skorzystać dopiero na końcu do uzupełnienia naszej listy. Do najpopularniejszych narzędzi zaliczymy:
Oraz oczywiście:
https://adwords.google.pl/o/Targeting/Ex...egacy=true jest to narzędzie podpowiedzi słów kluczowych dla adwords które wyśmienicie sprawdza się do dobierania słów również do pozycjonowania (z niego też w dużej mierze korzysta większość programów w tym powyższe).
Mając już przygotowaną naprawdę długą listę słów kluczowych sprawdzamy w narzędziu od google (link podany wyżej) które mają jaką wpisywalność. Warto zaznaczyć opcję dopasowania "ścisłego" - i na starcie możemy odrzucić słówa które nie mają w ogóle żadnej wpisywalności. Pozostałe które mają z reguły jest ona znacznie zawyżona jednak jeżeli jest "jakaś" - to teraz trzeba się zastanowić - czy dane słówo jest warte naszych starań.
Może krótki przykład mamy firmę sprzedającą jachty i słowo "jacht luksusowy Mercedes" wpisuje tylko 15 osób miesięcznie (czyli niby bardzo mało) - ale jeżeli w ofercie mamy produkt/towar odpowiadający temu zapytaniu. Może się okazać, że będziemy z tego mieli chociaż 1 kupca... a przy tego typu towarach ogromny zysk pozycjonując tak na prawdę prostę słowo. Dlatego nie należy skreślać słów tylko dla tego, że mają małą liczbę wyszukiwań. A zastanowić się czy zysk w porównaniu do nakładów pracy nie będzie na tyle wysoki - że warto jednak się skusić na takie słowo.
Słowa które posiadają bardzo dużą liczbę wyszukiwań, a na czołowych miejscach w google są serwisy z wieloletnim stażem posiadające ogrom linków, a my dopiero "raczkujemy z tematem" - to warto takie słowa odpuścić. Bo zysk będziemy mieli niewielki (żaden) - a nakłady prace ogromne, które i tak (praktycznie) nic nie dadzą w walce z tym "największymi".
Podsumowując - warto zatem wybrać listę tych najprostrzych (ale opłacalnych) i średnich fraz. (Choć jak jesteśmy ambitni, zawsze możemy 1-2 cięższe słówa wziąć i "powalczyć"). Ile ich powinno być? Ciężko stwierdzić, nie znając serwisu, możliwości finansowych oraz możliwych do przeznaczenia na pozycjonowanie nakładów czasu.